Saturday 10 October 2020

TEMAN SEJATI. - Di sini dan di sana nanti...

 

 

TEMAN SEJATI...

Bayangkan kita dalam situasi ini...

Aku membuka mata, keadaan sekeliling gelap. Ku meraba seluruh badan.... rupa2nya ditutup dengan kain putih keseluruhannya. Eh??? Kain kafan!!!! Dah berada di alam lain rupanya aku..

Terdengar bunyi tapak-tapak  kaki melangkah di atas -  makin lama makin perlahan ... Oh! Itulah saudara mara dan sahabat handai yg mengiringiku utk disemadikan di sini tadi.

Seketika, satu lembaga datang menghampiriku. Inikah Mungkar dan Nakir yg datang untuk menyoal diriku??? Tubuhku menggiggil. Takut!!! Takut!!! Di mana ayah? Ibu? Suami? Anak-anak? Adik beradik? Saudara mara? Sahabat2? Tolong!!! Tolong!!!

Seketika seorang lelaki tampan dan kacak menghampiriku penuh sopan, manis dan menyejuk mata. Belum sempat ku buka mulut utk bertanya... dan aku pun terlalu lemah utk bertanya, dia berbicara penuh mesra:

“Akulah Al-Quran yg engkau selalu baca semasa hidup di dunia dahulu. Jangan bimbang, akulah yang akan menjadi temanmu di sini, di Padang Mahsyar, peguam di Hari Pengadilan, cahaya di Titian Sirat dan pendamping di syurga nanti...”

Alhamdulillah... Segala ketakutan lenyap...Bahagia memenuhi jiwa. Terasa diri akan terbela. Terima kasih Allah yg menjadikan Al-Quran pendampingku di dunia, natijahnya, aku didampinginya saat amat memerlukan, bukan sekadar di sini, malah semua transit dalam perjalanan menuju syurga...

Ya... Saat itu akan tiba. Bila? Bila2 masa. Bersediakah kita? Tak kira. Bersedia atau tidak, kunjungan  Izrail adalah atas perintah Yg Maha Esa. Tidak dikemudiankan atau di dahulukan walau sesaat.

“Apabila datang ajal mereka, maka tiada terlambat mereka sesaat pun dan juga tidak dapat mereka menyegerakan” (Surah Yunus 10: 49)

Juga tidak perlu minta izin kita! Namun, ada juga tanda2nya... antaranya kalau telah diizinkan lama berada di dunia, rambut sudah berubah, deria (pendengaran, penglihatan) sudah berkurang, ingatan sudah semakin lemah seiring dengan tubuh yg sering diziarahi pelbagai penyakit. Itu juga antara tanda2nya. Adatnya begitu - yg tua akan mendahului yg muda.

Namun, sifir itu tidak muktamad. Ada juga, malah ramai yg muda, ada yg masih bayi, kanak-kanak, remaja,malah ada juga yg dijemput Ilahi sejurus, semasa dan ketika dalam kandungan lagi... Allah Yg Maha Berkuasa atas segalanya, sesiapa sahaja akan dijemput kembali kepada-Nya berdasarkan ketetapan takdir agung-Nya...

Kunjungan Izrail juga tiada bezanya antara yg lelaki atau perempuan, kaya dan miskin, jutawan atau fakir jalanan, majikan atau budak suruhan..Yg membezakannya hanyalah bagaimana jalan hidup yg telah ditempuhinya – amalan baik, juga amalan jahatnya.

Nah...Siapa kita sekarang? Berapa usia? Jawatan apa? Berapa banyak harta? Saat dipanggil pulang, rela atau terpaksa, akan ke sana juga semuanya - menghadap Pencipta...

Alangkah bertuahnya, saat di dunia, kita di kelilingi saudara-mara, rakan dan teman yag menyayangi, berbicara dan bergelak ketawa saat ceria, membantu saat musibah melanda, menghulur tangan saat rebah agar dapat bangun semula... Namun, akan lebih bertuah sekiranya kita juga memiliki teman sejati yg bakal membantu di alam sana.

Jom! Kita sama2 dampingi kawan sejati, teman di sini dan juga di alam sana nanti – Al-Quran. Hargailah dia  selagi dikurniakan usia. Bagaimana?

Baca. Faham. Ajar. Hafal. Amal. Tadabur. Dan daulatkannya.

Alangkan bertuahnya kalau kita dapat laksanakan kesemua tujuh hak2nya semasa di dunia. Moga dia akan menjadi teman, peguam, pembela dan pendamping di alam sana. Itulah Al-Quran, kalam Ilahi, sahabat sejati, murni dan hakiki...

 

 

No comments:

Post a Comment