Saturday 24 October 2020

Pramugari Royal Jordan Airlines

 

 

Pramugari Royal Jordan Airlines

1995 – Flight Kaherah ke Kuala Lumpur...selesai program Umrah - Kaherah

Tiba2 pesawat Royal Jordan Airlines yg kami naiki itu terhenti. Kami tertanya2 kenapa. Seorang pramugari menghampiri kami.

 Who can speak English?” Dia bertanya kami.

Aku mengangguk. Lantas pramugari itu datang kepadaku.

Can you help us?” Dia bertanya

Aku mengangguk lagi. Terpinga2 dan tertanya2... apa jenis bantuan yg bakal diminta!

We will give you a text in English, then you announce it in your language. Can you?”

Bagaikan dipukau, aku di bawa ke cockpit pesawat,  di mana pilot dan beberapa orang cabin crew dah seolah2 sedia menunggu! Semuanya menghadiahkan senyuman mesra buatku. Agaknya mereka lega, ada yg dapat membantu.

Sehelai kertas dihulurkan kepadaku. Setelah membaca sepintas lalu, dan mengalihbahasa dalam minda, aku memulakan pengumuman:

“Pesawat mengalami kerosakan di New Delhi. Semua penumpang diminta meninggalkan pesawat tanpa membawa bagasi masing2... “ Itu sahaja yg mampu ku ingat! Ada lagi...

Yang masih segar dalam ingatan ialah, sebaik sahaja  pengumuman dibuat, semua penumpang berdiri dan bergegas meninggalkan pesawat...termasuk diriku, yang meninggalkan pesawat bersama cabin crew!

Rakan2 sama jemaah (kebanyaknnya wanita yang berusia, ada yg berpangkat kakak, dan juga berpangkat ibuku) menunjukkan penghargaan dg pelbagai cara. Ada yg menepuk bahu, memberi senyuman dan kata2 semangat...

“Pandainya bercakap di situ!” Berkata seorang jemaah wanita, kekaguman terbayang di wajahnya.

Aku hanya tersenyum. Sebenar masih berdebar, masih terasa perasaan “istimewa” saat di kelilingi oleh pilot, pramugari dan pramugara Royal Jordan Airlines masa membuat pengumuman tadi. Indahnya memori itu! Terfikir... alangkan baiknya kalau ada kamera utk rakamkan saat itu!  Namun, segala2nya berlaku pantas sekali.. sedar2 ianya telah berlalu! Apa pun, ianya masih kekal segar di kanvas memori!

Nun jauh di hati, syukur dapat membantu. Alhamdulillah...Allah anugerahkan sedikit ilmu untuk dimanfaatkan saat tibanya waktu. Bertugas di Maktab Perguruan sebagai pensayarah masa itu, memberikan keistimewaan utk menunaikan permintaan mereka. Seronok juga dapat pengalaman unik begitu!

Lantaran kerosakan pesawat, dapat juga menjejakkan kaki ke airport New Delhi, walau pun sekejap. Lebih kurang setengah jam kemudian, kami diminta untuk menaiki semula pesawat semula. Rakan-rakan jemaah juga turut teruja dengan peristiwa itu. Juga menghargai. Untuk seketika, aku diberi jolokan “Pramugari Royal Jordan Airlines”...



No comments:

Post a Comment