Tuesday 6 October 2020

Orang paling bijak

 

Orang paling bijak

“Orang paling bijak ialah orang yang mengingati mati”... ini yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w.

Kenapa? Mari kita sama2 renung... Bila ingat mati, kita tahu destinasi akhir kita, dan apa yang perlu kita buat untuk menghadapinya. Ya... Akan dipanggil pulang ke pangkuan Ilahi. Seterusnya, akan menjadi penghuni barzakh untuk satu ketika yg lama. Dibangkitkan semula di Padang Mahsyar utk di hitung amalan yg dibawa, penentu syurga atau neraka.

Bila kita sedar itu semua, kita akan sentiasa ingat Allah lantaran mati itu bermakna, kita bertemu Allah. Macam kita nak pulang jumpa ibu di kampung, tak kan dengan tangan kosong. Tak kan dengan laporan2 yang tidak baik tentang kita. Tentulah kita cuba bahagiakannya dengan sebaik2 hadiah, sebaik2 khabar tentang diri kita yang diperolehinya drp orang lain yg bersama kita.

Sama juga, bila nak jumpa Allah (walau pun contoh nak jumpa dg ibu sgt kerdil secara perbandingan). Kita akan cuba jadi orang baik...berakhlak mulia. Bawa amalan yang banyak, yang akan melayakkan kita untk mendapat rahmat-Nya dan diterima sebagai penghuni syurga...kekal selama2nya di dalamnya. Itu kan bahagia hakiki?

Dengan mengingati mati, yang bakal tiba bila2 masa, kita akan sentiasa bersedia. Memanfaatkan setiap detik usia yg ada, mengutip sebanyak mungkin pahala yg bakal di bawa ke sana. Memastikan segala yg kita buat akan menjadi  saham akhirat, bernilai saat tiada guna lagi harta dan anak2.. Buat apa saja yg mendatangkan cinta Allah, reda-Nya dan seterusnya syurga-Nya.

Apa lagi anugerah yang lebih besar nilainya selain daripada rahmat Allah dan syurga-Nya? Dan – orang paling bijak ialah orang yang sentiasa berusaha keras utk mendapat anugerah yang paling bernilai. Maka benarlah sabda Junjungan: Orang yg paling bijak ialah orang yang sentiasa mengingati mati...

No comments:

Post a Comment