Thursday 27 July 2017

Kerana-NYA...



“Kenapa kita perlu bersusah payah...berebut2 tempat solat, makan ala kadar utk berbuka, sedangkan kalau di rumah, apa saja yg kita nak, terhidang di meja...” Teringat kata2 seorang kawan saat kami menunggu utk berbuka di Masjidl Haram Ramadan lepas.



Terkesan sungguh dg soalan spt itu. Fikir sejenak. Jawapannya tentu satu: Kerana ALLAH. ..inginkan rahmat-Nya, yg merupakan tiket utk ke syurga-Nya! Itu saja.

Itu jugalah jawapan yg tersemat di hati semua org yg sedar akan tujuan hidup. Antaranya Salehudin Al-Ayyubi yg menghabiskan banyak masanya di medan perang, berbanding dg istana. Sayyidina Umar Al-Khattab – meronda di waktu malam (berbanding menikmati tidur lena di istana) bagi memastikan Allah reda dgnya yg memegang tugas khalifah... melaksanakannya dg baik agar selamat di Hari Perhitungan.

Sayyidina Abu Bakar As-Sidiq pun begitu juga. Semua harta diinfakkan. Bila ditanya “Apa yg tinggal utk mu?” Jawabnya:” Allah dan Rasul”

Hidup ini perjuangan. Pahit, susah, disakiti, diuji...itu asama garamnya. 

Justeru, saat kita dihimpit susah, dalam sesuatu perjuangan, tanyalah pada diri: “Untuk apa?” Kalau jawapannya:”Untuk Allah” – teruskan dg tabah! Lantaran ganjarannya tersangat tinggi dari Ilahi: SYURGA  ABADI!

No comments:

Post a Comment