Monday 1 April 2019

Sekolah Hidup


BERKATA SEORANG PAKCIK TUA.


Seorang pakcik tua ditanya, apakah yang beliau pelajari dari usianya yang telah berlalu?


Beliau menjawab:


Aku belajar...
Bahawa dunia ini adalah pinjaman yang akan dipulangkan..


Aku belajar...
Bahawa orang yg dizalimi lambat laun akan mendapat haknya..


Aku belajar...
Bahawa anak panah malam (doa & tahajjud) tidak pernah tersasar..


Aku belajar..
Bahawa kehidupan ini akan tamat pada bila-bila masa walaupun ketika leka..


Aku belajar..
Bahawa kata² yg baik, wajah yang ceria dan sifat pemurah adalah punca akhlak yang mulia..


Aku belajar..
Bahawa orang yang paling kaya di dunia adalah yang memiliki kesihatan dan keamanan..


Aku belajar..
Bahawa usia akan habis tetapi urusan dunia tidak akan habis..


Aku belajar..
Siapa yang mahu kata-katanya didengari, maka perlu bersedia mendengar dari orang lain..


Aku belajar..
Bahawa bermusafir dengan orang lain adalah pengukur paling tepat keaslian manusia..


Aku belajar..
Orang yang sering berkata : (akulah, akulah) sebenarnya kosong dari dalam..


Aku belajar..
Bahawa emas akan kekal emas, manakala besi akan berubah dan berkarat..


Aku belajar..
Bahawa semua manusia yang telah mati, mempunyai agenda dan perancangan yg tidak sempat dilaksanakan..


Aku belajar..
Kita sering mengemas katil dan menyejukkan ruang bilik untuk menikmati 'mati kecil'..


Sudahkah kita mengemas amalan kita dan menyejukkan kubur kita dengan ketaatan untuk menikmati 'mati besar'?


Berkata seorang soleh ;


"Aku hairan manusia yang sering memikirkan tentang makanan yang boleh mendatangkan penyakit, tetapi tidak pernah memikirkan tentang dosa yang boleh menghumbannya ke dalam api neraka."

No comments:

Post a Comment