Tuesday 16 May 2017

Ibrah Piramid



Satu ketika... ditemukan dengan insan2 baik di satu tempat yang bersejarah – antara 7 bangunan ajaib di dunia. Alhamdulillah, terima kasih Allah. Bertemankan org baik2, terasa lawatan ke sini sangat bermakna, manis untuk dikenang.

Terfikir... kalaulah kita dianugerahkan kelebihan oleh Allah, kongsilah dg orang lain. Bahagia itu akan lebih berganda bila dikongsikan!


Namun, di sini juga terkuburnya manusia paling derhaka dalam arkib sejarah, hingga namanya berkali2 disebut dalam Al-Quran – Firaun, yang begitu dimurkai lantaran sombong hingga mengaku drinya Tuhan: “Aku adalah tuhan yang paling tinggi!” Ungkapannya ini diabadikan dalam Al-Quran.

Saat pandangan menyapa banguan hebat, namun kaku ini, di tengah padang pasir yang tandus, kering dan panas, Khamis 1 Jun 2016 (selang beberapa hari Ramadan akan tiba), terfikir...Sehebat mana pun manusia, namun sekiranya pada Allah ia derhaka, segalanya akan ditinggalkan dan apa yang akan diterimanya, penderitaan yang berkekalan di neraka sana. Na’uzubillah!!!

Moga kita semua dilindungi daripada apa saja yg menyebabkan kemurkaan-Nya. Didekatkan kepada apa saja yg mendekatkan pada reda-Nya. Ameen...



No comments:

Post a Comment