Friday 12 May 2017

Uruskan Kematian Kita Sendiri




Catitan kuliah di ikimfm oleh Us Norhafizah

Kita pasti akan mati. Uruskanlah kematian kita dari sekarang supaya dengan rahmat Allah, kematian kita akan menjadi husnul khatimah.
Marilah kita tanya diri kita sendiri, jika kita meninggal sekarang, dimanakah kita dengan Allah? Bagaimana kita nak menghdapi perkara yang tidak boleh di tolak? Dia boleh jadi bila2.
Ada 3 perkara yg boleh meredakan hati kita. Bekal kita tak banyak, tapi sekiranya ia berlaku, mudah2 an kita dapat pengakhiran yg terbaik.


1. Redhalah dengan kematian saperti kita redha dengan kehidupan.ketika saatnya telah tiba, orang yang tak pernah fikir tentang kematian, mungkin akan terperanjat dengan kematiannya sendiri. Bila kita tidak redha dengan kematian, takut dia jadi kematian yang menyakitkan sebab kita tidak redha ruh kita di tarik. Untuk meredhai kematian itu, belajarlah meredhai seluruh perjalanan hidup kita. Bila kita redha hidup kita, Allah akan matikan kita dengan keadaan redha. Bagaimana kita kena redha dengan kehidupan kita? Kita kena redha dengan seluruh syariat Allah dan patuh perentahnya. Kita kena belajar senyum dengan taqdir dan ujian dari Allah.


2. Bersangka Baik Dengan Allah.
Jika mati hampir dekat dan rasakan dari segi amal tak banyak mana,luahkan pada Allah, aku pasti yang Engkau akan menyediakan kediaman yg lebih baik daripada apa yg ada di dunia. Bila hati sampai ke tahap ini, kita boleh menerima kematian.


3. Tanamlah keinginan dan kerinduan utk bertemu dgn Allah.
Selalulah cakap dgn diri sendiri- Ya Allah aku nak berjumpa dengan Engkau Ya Allah. Didiklah hati dan tanamkan lah dalam hati utk nak berjumpa dgn Allah. kalau dalam hati tidak ada keinginan untuk bertemu Allah, ini dikhuatiri ada dosa yg dia perlu bertaubat. nikmat yg paling tinggi adalah apabila kita dapat menengok dan berjumpa dengan Allah.


Ya Allah hidupkan kami sebagaimana hidupnya ulama dan matikan lah kami sebagaimana matinya para syuhada. jadilah pengakhiran hidup kami pengakhiran yg baik. Aamin..

No comments:

Post a Comment