Wednesday 18 April 2018

Modal


Modal
Apakah modal kita yg paling utama?

Ya...usia kita. Kenapa? Kerana dg adanya usia kita mampu mencari sebanyak mungkin bekalan utk kebahagiaan hakiki – di akhirat nanti, kekal abadi...bahagia di sisi Ilahi...Insya’-Allah.
Hidup di dunia ini tersangat singkat. Setiap org tersangat sibuk. Tugas yg perlu dipikul dirasakan melebihi masa yg ada...keluarga, kerjaya, masyarakat dsbnya. Namun sesibuk mana pun kita, harus sentiasa mengingati diri agar MENGUTAMAKAN YG UTAMA. Buatlah apa saja, tapi pastikan apa yg dibuat di sini, akan berguna di sana. Jadilah org bijakSANA.

Dlm apa tugas, niatkan kerana Alah, seikhlas hati. Nanti, apa yg dibuat itu akan dicatat sebagai bekalan ... kita seolah2 kirim segalanya itu ke PEJABAT POS Allah. Bila akan diterima”? Ya... Bila kita sudah dijemput utk kembali ke negara kekal – kg akhirat. Di sana ada hanya dua kewarganegaraan: SYURGA atau NERAKA. 

Siapa yg pilih? Kita! 

Di mana? Di sini!

 Berapa lama lagi masa yg tinggal? Tak pasti – mungkin 10 tahun lagi. Atau 5 tahun. Atau 5 bulan. Atau 5 hari. Atau lepas ini...

Jom! Kita lipatgandakan usaha utk jadi org yg benar2 beruntung... di sini dan di sana. Buat segala yg baik. Niatkan kerana Allah. Saat terasa penat, jemu dan malas – bayangkan betapa indahnya saat kita melangkah masuk ke syurga disambut dg kalimah salam – bukan dari maharaja...malah dari Raja Segala Raja...Tuhan sekelian alam!

Justeru, tidak hairanlah, Rasulullah saw bersabda: “Orang paling bijak ialah org yg sentiasa ingat kematian – dan bersedia utknya”

No comments:

Post a Comment