Wednesday 1 March 2017

Berilah nasihat



Teringat - Suatu ketika..akhir.tahun 1980-an..

Aku sangat sedih dengan sikap seorang rakan guru. Tanpa disedari, “termenangis” di dalam bilik guru! Semua terkejut...Seorang rakan, datang memujuk. Ingat lagi kata2nya (walau pun sudah 24 tahun berlalu!)

“Ya... sedih kan. Tak apalahl. Itu merupakan antara benda kita kena terima, bersama dengan gaji kita setiap bulan!”

Ku pandang wajah kawan tersebut. Keikhlasan terlukis di wajahnya. Dia kawan biasa sahaja, bukan tergolong dalam senarai “kawan baik” pun. Masa ucapan itu ku dengar, ku biarkan saja...

Namun, apa yang disebutkan itu amat memberi kesan. Tetap ku ingat sampai sekarang.

Pengajaran yang ku dapat ialah pertama: Jangan mengharapkan gaji setiap bulan itu dapat diperolehi hanya dengan penat lelah badan..mengajar, membuat persediaan, memeriksa buku, mengendalikan pengajaran – di bilik darjah, dalam makmal dll. Tapi, seiring dg itu, gaji juga dibayar atas penat lelah jiwa kita dlm menghadapi pelbagai karenah manusia!

Pengajaran kedua: Dalam hidup kita, cubalah memberi kata2 nasihat yg baik. Jangan bimbang kalau kata2 nasihat kita itu seolah2 tidak dipedulikan masa itu. Kita tak tahu, mungkin akan tiba masanya, nasihat itu akan jadi berguna buat mereka. Juga, berilah nasihat berguna tanpa mengira siapa...anggapkan mereka saudara kita. Nasihat ikhlas, insya’-Allah akan berbekas!

Kita pun kadang2 sama...masa ibu/ayah beri nasihat, kita seolah2  tidak peduli dan menganggap ianya cuma leteran. Namun, saat dewasa barulah tersedar betapa bergunanya nasihat drp org yg berpengalaman, apatah lagi yg menyayangi kita tanpa syarat...

No comments:

Post a Comment