Wednesday 29 March 2017

Ingin berjaya? Tenangkalah jiwa dg bersyukur sentiasa!






Teringat…semalam, terfikir ttg lemahnya hafalan. Namun, Allah ilhamkan agar terus berusaha lantaran kita seorg hamba. Anugerah kejayaan itu milik-Nya. Dia akan berikan saja kalau kita layak menrimanya. Dia hanya ingin melihat sejauh mana usaha kita. Sejauh mana kesungguhan kita. Juga sejauh mana kita bertawakal dan berserah pada-Nya. 

Juga, satu cetusan penyokong- dalam kembara utk mendapt sesuatu, hargailah apa yg kita ada. Kenapa? Agar kita jadi org yg bersyukur. Bila bersyukur, Allah akan tambah. Itu janji-Nya (Surah Ibrahim Ayat 7). Juga kita akan tenang. Ketenangan merupakan kesihatan minda. Jiwa tenang akan menyumbang kepada kecerdasan minda, ibarat kesihatan fizikal yg menyumbang kepada kedergasan kita melakukan segala perkara.

Teringat apa yg pernah dibaca dalam sebuah buku berkaitan dg menghilangkan kebimbangan (lupa pulak nama penuh buku tu…). Cerita seorg Eropah yg sgt kagum dg kehidupan kaum Badwi di Padang Sahara. Mereka hidup dalam keadaan yg amat sederhana. Namun, di wajah mereka tidak terdapat apa2 kerisauan! Sedangkan dia, ada segalanya…kemewahan dll… namun sentiasa berkeluh kesah. 

Dia belajar drp kaum Badwi itu. Bila ditanya bagaimana mereka boleh tenang dlm hidup serba kekurangan, Badwi menjawab: “Rasulullah saw mengajar kami agar sentiasa bersyukur pada apa yg ada, jgn putus asa dg rahmat Allah juga menyerah segala urusan pada Allah.”

Mudah kan? Ya…Kalau kita sedar dan yakin dg Allah, hidup kita akan jadi mudah. Cuma, kita sendiri yg kadang2 menyulitkan hidup kita! Antaranya, terkejar2 dg apa yg kita mahu, hingga terkadang lupa mensyukuri dg apa nikmat sedia ada yg tak terhitung – anugerah-Nya pada kita. Tak perlu fikir jauh dan dalam – ambil saja nikmat udara yg tak perlu dibayar. Kalaulah setiap sedutan nafas dikira, dan bil akan dihantar setiap bulan, bagaimana agaknya???

Panca indera yg dapat berfungsi dg baik – mata, telinga, lidah, kulit, hidung. Anggota badan yg sempurna, dapat bergerak ke sana sini, menikmati keindahan alam, berinteraksi sesama insan … Itu belum lagi nikmat2 lain…Tak terhitung kan? 

Namun, kita tidaklah pula disarankan jatuh ke “zon selesa”. Goyang kaki, lipat tangan, tak berbuat apa2 kerana kita disarankan agar menjadikan “hari ini lebih baik dari semalam”. Cuma, dg tertanamnya kesyukuran di jiwa, kita akan tenang, merasa kehadiran Allah Yg Maha  Baik. 



Berbekalkan perasaan ini, kita akan lebih tabah, kuat dan tidak mudah putus asa dalam apa jua perjuangan yg ditempuh.

Kata seorang kawan (motivator saya)..:”Kita tak mampu buat apa2 kalau fikiran tak tenang”. Seiring dg peredaran masa, ungkapan ini semakin terserlah kebenarannya.

Ingin berjaya? Tenangkalah jiwa dg bersyukur sentiasa!

No comments:

Post a Comment