Thursday 9 March 2017

Kalimah2 Cinta Penguat Jiwa




Sepasang pengantin baru: Ana dan Adam:
Adam: “Abang akan bermusafir nak cari rezeki utk keluarga kita utk beberap bulan sahaja. Semasa ketiadaan abang, harap Ana jaga diri baik2. Abang berjanji akan hubungi Ana selalu. Kalau ada apa masalah, abang akan bantu walau pun dari jauh”

Ana: “Baik bang”, sambil menahan cucuran air mata – sedih nak berpisah...

Adam pun bermusafir. Tapi spt yg dijanjikan, kalimah2 cinta sentiasa dikirim utk menghibur hati isteri tersayang –Alhamdulillah dg bantuan teknologi ,melalui pelbagai aplikasi .

Setiap kali menerima kalimah2 cinta drp Adam, Ana akan membaca berkali2. Setiap patah perkataan yg dinukilkan Adam akan diamati satu persatu. Ada pesanan, panduan, di samping ucapan kasih sayang yg tidak pernah dilupakan!

Adam sungguh baik. Tidak pernah membiarkan dia sendirian. Walau pun berjauhan kalimah2 cinta dijadikan pengganti suami...Tak sabar Ana menunggu Adam pulang ke pangkuannya. Dia akan setia dan membuktikan pada suaminya dengan mengingati dan akur pada semua pesanan Adam. Apa2 ujian yg mendatang, dia sabar lantaran sedar, akan tiba masa – tak lama pun – Adam akan kembali padanya...

Namun, itu hanyalah sektsa hidup dua insan – yg lemah. Terdedah kpd pelbagai kemungkinan. Berubah hati. Godaan dunia, orang ketiga dan pelbagai ujian. Adakah Adam dan Ana akan bahagia hingga ke akhir hayat? Pun, tidak pasti... Mungkin ya, mungkin tidak.
Sejarah menukilkan segalanya. Ada pasangan yg sgt bahagia di awal perkahwinan, namun tak mampu bertahan hingga ke akhir hayat. Ada juga yg sebaliknya. Hidup ini penuh misteri.

Kalau Ana setia, mungkin juga Adam tergoda dg org ketiga. Dan sebaliknya...

Kita dg Allah pula...

Dihantarkan ke dunia utk beberapa ketika. Dibekalkan “Kalimah2 Cinta” (Al-Quran)..sebagai penawar, panduan dan tanda kasih sayang-Nya. Diberikan kita panduan hidup agar tidak tersasar. Sejauh manakah kita telah meneliti, memahami dan menghayati serta mengamalkannya ...bukti cinta kita?

Tidak spt cinta manusia,c inta Allah terlalu suci, kudus dan agung. Tidak pernah berubah. Kalau pun kita melakukan kesilapan, dan mohon kembali kepdaa-Nya dg bertaubat, Dia menyambut dg penuh kegembiraan...diampun dan dihapuskan dosa itu drp catatan.

Namun, di pihak kita saja yg kadang2 mencuaikan cinta-Nya. Buktinya, setakat mana kita mengamati, memahami, menghayatai dan menghargai (mengamal, mendaulatkan) “kalimah2 cinta”-Nya sepanjang perpsahan kita yg sementara dg-Nya di dunia ini? Kalau Adam, mungkin kembali atau tidak kepada Ana, namun... kepulangan kita pada-Nya adalah sesuatu yg PASTI.

Juga, tidak seperti Adam, yang tidak mampu memantau Ana dari jauh, namun Allah sentiasa memantau kita...dekat dg kita.

Cinta manusia dan cinta Allah, memang tiada bandingan. Namum, analogi ini digunakan lantaran kebanyakan orang menganggap cinta sesama manusia itu seolah2 segala2nya - hingga terkadang sanggup melanggar dan mengenepikan cinta Pencipta!

Saat kembali ke pangkuan-Nya nanti, “Kalimah2 Cinta” itulah nanti yg akan jadi teman, bukti kesetiaan  kita. Selagi masih diberi usia, perluang utk mendampinginya, rebutlah. Jangan sampai kita terlambat... jangan cari masa terluang utknya, tapi luangkan masa utknya.

Ingatlah selalu wahai diri: Apakah benar2  sudah menjadikan “Kalimah2 Cinta” –Nya itu sebagai pendamping setia, agar yakin akan tenang utk kembali kepada-Nya dlm keadaan diredai-Nya...bila2 masa?

No comments:

Post a Comment