Sunday 26 February 2017

Biar dia menangis...



Seorang ibu yg sayangkan anaknya akan cepat2 membawanya ke doktor apabila mendapati ada ketumbuhan pada badan si anak, apatah lagi kalau pada wajahnya. Setibanya ke hospital, anak tersebut terpaksa dibedah lantaran ketumbuhan itu tidak dapat dibiarkan kerana merbahaya.

Menangis dan meraunglah anak itu saat dibedah. Namun, si ibu terpaksa sabar menyaksikan kesakitan yg dideritai si anak. Kenapa? Demi kesembuhan fizikalnya.

Namun, kadang2 ibu yg sama, melihat kelakuan kurang sopan anaknya. Menyakitkan mata dan hatinya, juga orang lain. Namun, si ibu tenang saja.

 “Biarlah. Budak2. Kecil lagi”. Itu saja kata hatinya.

Maka terbiasalah anak itu dg akhlak yg tidak baik. Membesar dlm keadaan begitu. Seperti ketumbuhan pada badan, begitu juga ketumbuhan pada akhlak. Lama kelamaan sukar diubati. Memudaratkan. Bukan saja pada anak tersebut, tapi juga orang lain.

Justeru, perubatan fizikal dan akhlak (rohani) perlu seiring diutamakan pada anak2 sejak kecil. Biar dia menangis di zaman kanak2nya lantaran “perubatan” rohani yg kita berikan. Jangan sampai kita terpaksa menangis nanti -  saat dia telah dewasa di mana penyakit akhlaknya tidak mungkin dapat dirawat lagi...

“Anak itu kain putih. Ibu dan bapalah yg mencorakkan dia samada menjadi Majusi atau Nasrani”

No comments:

Post a Comment