Sunday 5 February 2017

Kembara Rohani dan Intelek...

Nak dapat Ph.D? Oh! Sukar3!!! Kenapa sukar? Sebab kita letakkan harapan hanya kepada upaya diri sendiri....Jadi bagaimana? Jika anda ditanya... "Yakin ke nak dapat Ph.D?"

Jawablah dg ringkas, penuh yakin - begini: "Insya'-Allah..dg bantuan ALLAH, saya akan berjaya!"

Apa jua yg dilakukan akan menjadi mudah jika Allah membantu. Betul? Bayangkan...Allah mampu membelah Laut Merah bagi menyelamatkan Nabi Musa drp Firaun...Allah juga mampu menyejukkan api bagi menyelamatkan kekasih-Nya, Nabi Ibrahim. Sesuatu yg mustahil pada firasat kita, manusia yg lemah, tidak mustahil jika Allah kehendaki. Bukankah Dia pemilik segalanya/

Ya...Tuhan itu satu. Tuhan yg sama, yg membantu Nabi Musa dan nabi Ibrahim, masakan tidak mampu membantu kita mendapat Ph.D! Namun, sebelum dibantu, kita perlulah raih kasih sayang-Nya dg membuat semua yang disuruh, tinggal yg dilarang dan iringi ibadat2 wajib dg ibadat2 sunat. Itu saja antara syarat2nya. Paling penting: Ikhlas. Pecayalah...Allah tidak pernah mungkir janji dan mengecewakan !

Letakkan niat ikhlas ... mendaki ke puncak dalam kembara ilmu, demi mengharap reda dan kasih sayang Ilahi. Insya'-Allah kejayan mamu anda miliki!

"Tiada yg mustahil dg bantuan Allah dan tidak ada yang dapat menghalang anugerah Allah!"



2 comments:

  1. Wah, dah ada update...
    100% setuju... Hanya perlu berserah padaNya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes my "sifu"! Pandai dah sikit2! InsyaAllah nak istiqamah!

      Delete