Sunday 26 February 2017

Jadi kebanggan Allah




Bagaimana agaknya sekiranya kita menghadiri satu majlis besar di istana, raja menyatakan kebanggan baginda terhadap kita di hadapan semua yg hadir...pembesar2nya, menteri2nya dan semua jemputan yg terhormat yang hadir? Tentu gembira tak terkata kan?

Namun, di sebalik kebahagiaan yg kita nikmati atas penghargaan tersebut, mungkin ada yg iri hati atau diri kita sendiri menjadi ujub...merasakan dirilah yg utama...

Ya – bahagia, namun bersalut ujian dari org lain (dengki) juga diri sendiri (ujub/sombong)

Namun, kita boleh cari kebahagiaan yg lebih agung, murni dan hakiki jika kita berusaha utk menjadi golongan yg Allah bangga di hadapan malaikat2nya. Siapakah mereka? Iaitu mereka yg sentiasa mengingati Allah dlm setipa saat – pemikiran, perkataan dan perbuatan. 

Kenapa pula di hadapan malaikat? Ini kerana, Allah menjelaskan, walau pun manusia itu dibekalkan dg nafsu dan perhiasaan dunia, tapi masih lagi mengingati-Nya. Sedangkan malaikat, mereka sentiasa taat kerana mereka tiada nafsu. Jadi, malaikat merupakan golongan sgt mulia – bertasbih dan taat pada Allah setiap masa.

Berbeza dg manusia. Malaikat tidak akan iri hati. Sebaliknya akan turut memuliakan org yg dimuliakan Allah. Dirinya sendiri pun tidak dikuasai ujub dan sombong, malah terus tenang dlm meneruskan kembara kehidupan hingga mampu menemui Rabbnya dg panggilan sayang :

“Wahai jiwa yg tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dlm keadaan reda dan meredai. Masuklah ke dalam golongan hamba2-KKU dan masuklah ke dalam syurga-Ku.” – Surah Al-Fajr: 30: 27-30

No comments:

Post a Comment